6 rad dla miejskiego rowerzysty

Jaki rower wybrać do poruszania się po mieście? Jakie akcesoria ułatwią Ci jazdę w miejskiej dżungli? O czym musisz pamiętać korzystając z ruchu drogowego? Oto kilka rad dla odpowiedzialnych rowerzystów.

1. Poznaj swój rower miejski

Główną cechą wyróżniającą rowery miejskie jest szeroka i wysoko umieszczona kierownica, która zapewnia użytkownikowi wyprostowaną pozycję. Dzięki temu kierowca zachowuje lepszą widoczność i nie musi się pochylać, co z kolei pozwala uniknąć mu bólu pleców. Rowery miejskie mają także węższe opony, niż w przypadku rowerów górskich, a szersze, niż w rowerach szosowych.

Tradycyjne rowery holenderskie nie mają funkcji zmiany biegów, a zamontowany w nich hamulec typu Torpedo działa tylko na tylne koło. W nowszych modelach pojawia się coraz więcej udogodnień – możesz znaleźć wśród nich rower z przerzutkami, ale nie będzie ich dużo i zazwyczaj znajdują się tylko na tylnym kole.

2. Co podnosi komfort jazdy na rowerze miejskim?

Siodełko w rowerze miejskim jest szersze, niż klasyczne siodełko rowerowe. Powinno być też dość miękkie, a dla zwiększenia wygody użytkownika – amortyzowane.

Pogoda w naszym kraju nie rozpieszcza, dlatego warto wyposażyć rower miejski w błotniki. Nie tylko uprzyjemni to jazdę, ale i uchroni Cię przed ubrudzeniem. Jeśli stosujesz zabezpieczenie na łańcuch, rower estetycznie się prezentuje, a taka osłona chroni przed wkręceniem się się ubrania w tryby i zębatki.

Rama w rowerach miejskich ma charakterystyczny podział na damską i męską. O ile wariant dla panów nie odbiega znacznie od modeli sportowych, o tyle rama „damki” jest znacznie bardziej obniżona, niż w rowerach górskich. Taki profil ramy sprawia, że możesz swobodnie jeździć na rowerze w spódnicy, nie martwiąc się o to, że odsłonisz zbyt wiele. Taka geometria ramy pozwala również na wygodniejsze i bezpieczniejsze zsiadanie z roweru.

3. Rower miejski – praktyczne akcesoria

Rower to nie tylko dwa koła, kierownica i rama. Nawet, kiedy jeździsz tylko po mieście, rower powinien mięć odpowiednie światła, które w razie potrzeby oświetlą Ci drogę, a także będą sygnałem dla kierowców. Może też przydać się lusterko wsteczne, które ułatwi wykonywanie manewrów.

Jeżdżąc po mieście, musisz uważać nie tylko na kierowców, ale i na pieszych. Dlatego też praktyczny dzwonek może uchronić Cię przed wypadkiem. Ważne, żeby był łatwy w użyciu i pozwalał na błyskawiczne poinformowanie pieszych o Twojej obecności.

Jeśli myślisz o zakupie roweru miejskiego, zależy Ci pewnie na przyjemniejszym docieraniu do pracy lub aktywnym spędzaniu weekendów. W każdej z tych sytuacji przyda Ci się koszyk na zakupy czy bagaż. Szeroko rozstawiona kierownica pozwala w łatwy sposób przyczepić wybrany przez Ciebie model.

Listę podstawowych akcesoriów rowerowych uzupełnia zapięcie, które pozwoli Ci bezpiecznie zostawić rower na parkingu bez obaw o jego kradzież.

4. Jak ubrać się na rower w mieście?

Wiele osób jeździ na rowerach miejskich w codziennych ubraniach, noszonych później przez cały dzień. Jeżeli masz ochotę na dłuższą wycieczkę albo dojeżdżasz do pracy przez całe miasto, warto ubrać się w coś przewiewnego i szybkoschnącego. Specjalna odzież rowerowa pozwala zachować uczucie świeżości na dłużej. Większość koszulek rowerowych ma przedłużony tył, który chroni plecy przed przewianiem.

5. Bądź widoczny: oświetlenie rowerowe i elementy odblaskowe

Zainwestuj komplet świateł do roweru i odblaskowe akcesoria (opaska, kamizelka itd.). Zarówno przepisy, jak i zdrowy rozsądek nakazują włączenie oświetlenia, gdy na dworze zapadnie zmrok. Oczywiście w mieście nie musisz nosić latarki-czołówki. Wręcz przeciwnie: może ona stać się zagrożeniem na drodze, oślepiając innych rowerzystów czy też kierowców. Wybieraj odzież z elementami odblaskowymi, a jeśli nie masz takiej możliwości, zaopatrz się w elastyczną odblaskową opaskę lub naklejki, które możesz przymocować do ubrania.

6. Pamiętaj o zasadach ruchu rowerowego w mieście

Korzystaj jak najwięcej ze ścieżek rowerowych

Wyznaczone jezdnie dla rowerzystów pozwolą Ci płynnie dotrzeć z punktu A do punktu B przy minimalnym ryzyku kolizji. Pamiętaj: jeżeli chcesz się zatrzymać, by odebrać telefon, spojrzeć na mapę albo napić się wody, nie rób tego na środku ścieżki. W miarę możliwości zjedź na chodnik albo zatrzymaj rower jak najbliżej krawędzi ścieżki.

Poruszaj się zdecydowanie

Zarówno na ścieżce rowerowej, jak i na drodze powinieneś poruszać się w sposób przewidywalny i pewny. Poćwicz oglądanie się przez lewe ramię i sygnalizowanie manewrów. Postaraj się to zrobić także jednocześnie. Chodzi o to, by podczas obrotu lub wyciągnięcia ręki nadal zachować ten sam kierunek jazdy.

Unikaj jazdy za blisko krawężnika

Właśnie tam znajduje się najwięcej dziur, studzienek i nierówności. Jeżeli będziesz starał się je ominąć, możesz stworzyć niebezpieczeństwo na drodze. Lepiej trzymać się w nieco większej odległości od krawężnika, przez cały czas jadąc prosto przed siebie.

Trzymaj się środka pasa

Wprowadzony w 2011 roku przepis pozwala na jazdę środkiem pasa w sytuacji, gdy pas ruchu umożliwia jazdę w kilku kierunkach naraz. Tłumacząc dokładniej, możesz jechać środkiem pasa przed skrzyżowaniem, na skrzyżowaniu oraz na większości rond. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której jakiś samochód mógłby Ci przeciąć drogę lub wyprzedzić niezgodnie z przepisami.

Sygnalizuj manewry z wyprzedzeniem

Jako uczestnik ruchu powinieneś poinformować innych kierowców i rowerzystów o zamiarze wykonania jakiegoś manewru, np. skrętu lub zmiany pasa. Musisz pamiętać, że taki sygnał powinieneś dać odpowiednio wcześniej, żeby kierowcy zdążyli się do tego przygotować. Nie może to być szybkie podniesienie ręki tuż przed samym skrętem. Takie zachowania często prowadzą do wypadków.

Obserwuj sygnalizację u innych kierowców

Jeśli samochód skręca w prawo, nie omijaj ani nie wyprzedzaj go z prawej strony, zrób to lewą stroną. Analogicznie sytuacja powinna wyglądać, gdy samochód skręca w lewo.

Nie panikuj, gdy popełnisz błąd

Pomyłki mogą się zdarzyć każdemu – jeśli i Ty znajdziesz się w nieszczęśliwym położeniu, pamiętaj, że nawet źle wykonany manewr należy dokończyć, najlepiej w sposób przewidywalny dla kierowców.

Stosuj zasadę ograniczonego zaufania

Niektóre z błędów popełnianych przez kierowców są do przewidzenia i da się im zapobiec. Warto nauczyć się przewidywania ruchów i zawsze mieć na uwadze to, że kierowca z naprzeciwka też może się pomylić.

Do góry