7 problemów, z jakimi najczęściej spotykają się rowerzyści

Jazda na rowerze to sposób na poprawę kondycji fizycznej i przyjemny relaks. Czasami jednak zewnętrzne czynniki zakłócają radość z przejażdżki. Przedstawiamy kilka problemów rowerzystów i podpowiadamy, jak je pokonać!

1. Ból od siodełka

Jeżeli pierwszy raz od dawna wsiadłeś na rower i po przejechaniu kilku kilometrów odczuwasz ból pośladków, nie musisz od razu zmieniać roweru ani siodełka. To normalne, że nieprzyzwyczajone do wysiłku mięśnie dają o sobie znać, dlatego w miarę możliwości nie rezygnuj z treningów i wybierz się na rower jeszcze kilka razy.

Jeździsz już od dłuższego czasu, a ból nadal nie minął? Sprawdź, czy Twoje siodełko jest dobrze ustawione. W momencie, gdy pedał znajduje się na dole, kolano nie powinno być w pełni wyprostowane, a nieznacznie zgięte. Następnie przygotuj sobie nitkę z jakimś ciężarkiem, bo właśnie za jej pomocą uda Ci się wyregulować siodełko w poziomie. Usiądź na rowerze i ustaw korbę w poziomie, następnie przyłóż nitkę z ciężarkiem do końca rzepki kolana, które znajduje się z przodu. Nitka powinna dotykać końca ramiona korby.

rower-górksi

Siodełko dla kobiety powinno być krótsze i szersze od klasycznego siodełka. Wynika to przede wszystkim z obwodu bioder. Większość damskich siodełek ma specjalne wgłębienie pośrodku, co wyklucza nadmierny ucisk na silnie unerwione miejsca. Siodełko dla mężczyzny jest dłuższe i węższe.

Dobrym rozwiązaniem wydaje się być siodełko ze sprężynami, które amortyzują drgania, dzięki czemu jazda na rowerze jest przyjemniejsza. Jeżeli jednak jesteś miłośnikiem jazdy downhillowej lub lubisz mknąć po szosach, takie siodełko w ogóle się nie sprawdzi.

2. Otarcia na dłoniach

Długa jazda na rowerze sprawia, że od trzymania kierownicy na dłoniach pojawiają się otarcia i odgniecenia, które skutecznie nie dają o sobie zapomnieć przez kolejne dni. Dlatego też zakup rękawiczek rowerowych znacznie poprawi jakość jazdy. Dłoń nie ociera się już bezpośrednio o kierownicę, a specjalne wkładki żelowe wewnątrz rękawiczek zmniejszają nacisk.

Dodatkowo materiał rękawiczek częściowo wchłania nadmiar potu z ze skóry dłoni, co daje lepszy uchwyt kierownicy, a to przekłada się na większe bezpieczeństwo jazdy.

3. Słońce, wiatr i owady, czyli ochrona oczu

Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z rowerem, zapewne pomyślisz: „po co mi okulary na rowerze, jeżeli nie świeci słońce?”. Jeśli jednak masz w nogach już kilkaset kilometrów, na pewno wiesz, że okulary przydają się podczas każdej pogody, niezależnie od tego, czy słońce świeci, czy chowa się za chmurami.

okulary-na-rower

Dobre okulary na rower powinny posiadać filtr UV400, by chronić oczy przed szkodliwym promieniowaniem UVA, UVB i UVC. Warto zastanowić się nad modelami z wymiennymi szkłami. Wtedy w cenie jednych oprawek otrzymujesz 3 pary okularów. Pomarańczowe szkła ochronią oczy przed wiatrem i pozytywnie wpływają na widoczność w pochmurne dni. Przejrzyste szkła przydają się po zmroku, chroniąc oczy przed owadami i paprochami.

Dużym udogodnieniem są okulary fotochromowe, które same rozjaśniają się lub przyciemniają zgodnie z natężeniem światła. To rozwiązanie pozwala na płynną jazdę podczas załamania pogody, bez konieczności zatrzymywania się.

4. Sakwa kontra koszyk

Koszyk w rowerze pozwala wygodnie przewieźć plecak, torebkę czy zakupy. Jednak przy większym obciążeniu koszyk zmienia środek ciężkości roweru, co może doprowadzić do upadku. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest zakup sakwy rowerowej, która pozwala na odpowiedni rozkład sił. Dzięki temu łatwiej jest utrzymać równowagę, co przydaje się przede wszystkim przy dłuższych dystansach.

koszyk-rowerowy

5. Niespodziewane usterki sprzętowe

Zawsze zabieraj ze sobą zestaw naprawczy, złożony z łatek na dętki, kleju, kluczy i pompki. Dzięki nim możesz wyjść obronną ręką z niejednej opresji.

Dziura w dętce czasami jest na tyle mała, że wystarczy dopompować koło i pojechać dalej. W niektórych przypadkach może się okazać, że to nie wystarczy. Dlatego też włóż do plecaka czy sakwy zestaw łatek. Nie zajmują one wiele miejsca, a mogą uratować Ci skórę. Rowerowy multitool, w którego skład wchodzą śrubokręty i imbusy, pomoże Ci natomiast dokręcić luźną śrubę lub przymocować „latający” błotnik.

6. Błoto i deszcz

Nie wszystkie rowery mają w swoim wyposażeniu błotniki i ochraniacz na łańcuch. Może w momencie zakupu te akcesoria nie wydają Ci się potrzebne, jednak wystarczy jedno załamanie pogody, a docenisz fakt, że je masz. Błotniki – jak sama nazwa wskazuje – osłaniają przed chlapiącym spod kół błotem i wodą. Dzięki nim nie będziesz miał mokrej pręgi na plecach, jeżeli zdarzy Ci się najechać na kałużę.

okulary-rowerowe

7. Kradzieże roweru

Nieustannie spotykamy się z ogłoszeniami typu „W dniu XX skradziono rower spod firmy X” czy też „Skradziono rower z klatki schodowej”. Można odnieść wrażenie, że ludzie nie mają świadomości ryzyka kradzieży i nie zabezpieczają się przed tym faktem. Oczywiście, żadne zapięcie nie daje 100% pewności, że rower nie zostanie skradziony, jednak w myśl porzekadła „okazja czyni złodzieja” warto o nim pomyśleć.

Największym powodzeniem cieszą się zabezpieczenia typu U-Lock i specjalne łańcuchy. Minusem łańcucha jest jego waga – niektóre modele dodadzą Ci nawet do 4 kg balastu! Zapięcie tylu U-Lock jest zdecydowanie lżejsze. Wykonane ze stali, wyposażone w zamek zabezpieczony przed podważeniem, należycie chroni rower.

Do góry