Historia marki Arena

Arena to marka, która od ponad 40 lat tworzy innowacyjne stroje kąpielowe i akcesoria dla miłośników sportów wodnych. Pływacy startujący w kostiumach Areny zdobyli 44 medale podczas Igrzysk Olimpijskich w Montrealu w 1976 roku. Był to dopiero pierwszy wielki sukces marki, która do dziś obecna jest na największych pływackich imprezach.

Narodziny giganta

Za sukcesem Areny stoi Horst Dassler, syn Adolfa Dasslera założyciela marki Adidas. W 1972 roku, podczas letnich igrzysk w Monachium Horst siedział na widowni, kiedy Mark Spitz zdobywał 7 złotych medali. Była to historyczna chwila, która wprawiła świat w osłupienie. Spitz nie tylko wywalczył 7 najcenniejszych krążków na jednej imprezie sportowej, ale równocześnie ustanowił 7 nowych rekordów świata w pływaniu. W głowie Dasslera, który należał do mocno przedsiębiorczej rodziny, natychmiast zrodził się plan założenia firmy produkującej kostiumy kąpielowe dedykowane różnym sportom wodnym. Tak właśnie narodziła się marka Arena.

arena logo

Skinfit – pierwsza kolekcja strojów kąpielowych

W 1973 roku Arena wypuściła pierwszą linię kostiumów kąpielowych dla zawodowych pływaków. Linia Skinfit® w środowisku branżowym zyskała sobie miano perełki technologicznej. Zastosowano w niej bowiem nowoczesny, ultracienki materiał, który ważył jedyne 18 gramów i idealnie przylegał do ciała pływaka, niczym druga skóra.

Pierwsza umowa sponsorska

Dassler był nie tylko biznesmenem, ale też wizjonerem. To on stworzył ideę sponsoringu w sporcie, która miała przynieść ogromne korzyści zarówno sportowcom, jak i samej marce. W 1974 roku Arena podpisała pierwszy kontrakt sponsorski z utytułowaną australijską pływaczką, Shane Gould. We współpracy z Gould Arena zaprojektowała kolekcję damskich kostiumów kąpielowych, sygnowanych nazwiskiem Australijki.

Dassler wiedział, że sponsorowanie najlepszych sportowców to klucz do sukcesu marki, toteż Arena zaczęła wspierać innych pływaków. Co ważne, ich rola polegała nie tylko na promowaniu produktów marki. Sportowcy służyli również swoim doświadczeniem i wiedzą, co pozwalało na rozwijanie i doskonalenie nowych produktów.

Arena na olimpiadzie w Montrealu

Na igrzyskach w 1976 roku w produktach Areny występowały takie gwiazdy, jak Mark Spitz, Novella Calligaris, Steve Furniss, David Wilke, Shirley Babashoff, Gary Hall, Klaus Dibiasi, Ulrika Knape czy Maxine “Miki” King. Członkowie teamu byli wyposażeni w pierwszą linię czepków i gogli dostosowanych do potrzeb zawodników rywalizujących na najwyższych szczeblach.

Mark Spitz Arena

Wysiłek, jaki marka i skupieni wokół niej sportowcy włożyli w przygotowania do IO w Montrealu, opłacił się. Pływacy związani z Areną zdobyli aż 44 medale. Dwa lata później, na Mistrzostwach Świata w Pływaniu, które odbyły się w zachodnim Berlinie, zawodnicy noszący kostiumy i akcesoria marki Arena wywalczyli 62 medale, co stanowiło prawie 75% wszystkich nagród, poprawili również 9 rekordów świata. Trudno o lepszą i bardziej przemawiającą do wyobraźni reklamę firmy i jej produktów.

Siła innowacji

Ostatnie dwie dekady XX wieku były dla Areny pasmem niekończących się sukcesów. W 1980 roku marka zaprezentowała kolekcję Flyback®. Była to pierwsza linia specjalistycznych strojów kąpielowych zaprojektowana z użyciem cienkich pasków, które zwiększały swobodę ruchu ramion i pleców. Na początku lat 90-tych firma wprowadziła kolejne przełomowe rozwiązanie: stroje kąpielowe AquaRacer, które były gładkie i idealnie dopasowane do ciała, co minimalizowało opór wody podczas pływania. W 1997 roku Arena po raz kolejny zostawia w tyle konkurencję. Zaprojektowany przez nią materiał X-flat jest jeszcze cieńszy, gładszy i lżejszy od tkaniny AquaRacer.

Wdrażanie kolejnych, coraz lepszych rozwiązań w zakresie materiałów i kroju szło w parze z sukcesami osiąganymi przez sportowców współpracujących z marką. Na olimpiadzie w Seulu narodziła się kolejna legenda pływania, postać na miarę Marka Spitza. Matt Biondi był drugim pływakiem w historii, który na olimpiadzie zdobył aż 7 medali (w tym 5 złotych i 4 związane z ustanowieniem nowego rekordu świata).

Na przestrzeni kolejnych dziesięcioleci do elitarnego teamu Areny dołączali najbardziej utalentowani sportowcy na świecie, m.in. Alexander Popov, Franziska van Almsick, Laure Manaudou, Filippo Magnini, Roland Schoeman, Ryk Neethling, Laszlo Cseh.

Nowe millenium – nowe sukcesy

W 2000 roku Arena zaprezentowała światu technologię Powerskin®, a cztery lata później Powerskin X-Treme®. W kolejnych latach Arena systematycznie inwestowała w badania i rozwój, co pozwalało jej na produkowanie najbardziej innowacyjnych strojów na świecie. W 2009 roku pojawił się model X-Glide, uznany przez Time Magazine za jedną z 50 najważniejszych innowacji roku. Teoria po raz kolejny znalazła swoje potwierdzenie w praktyce. Paul Biedermann wystartował w stroju X-Glide podczas Mistrzostw Świata w Rzymie i na 200 m stylem dowolnym pokonał legendę pływania, Michaela Phelpsa.

W 2012 roku Arena wyprodukowała zaawansowany technologicznie, przekraczający kolejne granice i łamiący kolejne schematy strój Powerskin Carbon-Pro. Model zapewniał tzw. „sprytną kompresję” i wspierał pracę mięśni. Dla zawodowych sportowców było to rewolucyjne wydarzenie. Niedługo później pojawił się również kolejny przełomowy model Carbon Flex.

Arena w Polsce

W Polsce dystrybucją produktów Areny zajmuje się Martes Sport. Od 2009 roku marka jest sponsorem Polskiego Związku Pływackiego. W jej strojach pływają tacy polscy mistrzowie, jak Radosław Kawęcki, Konrad Czerniak czy Paweł Korzeniowski. Od 2015 Arena jest również oficjalnym sponsorem Polskiego Związku Triathlonu.

konrad czerniak

Odpowiedzialność społeczna

Arena wspiera nie tylko sportowców, ale też organizacje społeczne. Najlepszym przykładem współpraca marki z AMREF, która od ponad 50 lat działa na rzecz poprawy jakości życia i zdrowia mieszkańców najbiedniejszych regionów Afryki.

W Afryce co czwarty zgon ma związek z wodą, konkretnie z jej brakiem lub też jej zanieczyszczeniem. Afrykańskie kobiety i dzieci często muszą iść nawet 8 godzin dziennie, by dotrzeć do źródła wody. Taka sytuacja ma nierozerwalny związek z ubóstwem, głodem i chorobami. Łatwy dostęp do czystej wody pozwoliłby zlikwidować biedę i poprawić warunki zdrowotne.

Właśnie dlatego Arena zdecydowała się na współpracę z organizacją AMREF. Jej głównym celem jest skonstruowanie studni artezyjskich w Tanzanii, które dla lokalnych społeczności oznaczają dostęp do czystej wody, poprawę warunków higienicznych i zdrowotnych.

Zobacz produkty marki Arena>>

Do góry