Under Armour to uznana na całym świecie marka sportowej odzieży technicznej, stworzona dla sprecyzowanego celu – uczynienia sportowców lepszymi. W obliczu wysokiego tempa jej rozwoju zaskakuje fakt, że wszystko zaczęło się od jednej koszulki, wyprodukowanej w garażu.

Skromny początek

Za powstanie marki odpowiedzialny był Kevin Plank – amerykański student i kapitan drużyny futbolu amerykańskiego University of Maryland. Kevin miał dość ciągłych zmian przepoconych bawełnianych koszulek na każdym treningu, dlatego zaczął myśleć nad alternatywnym rozwiązaniem. Po odwiedzeniu kilku sklepów z tkaninami uznał, że sam musi stworzyć to, czego potrzebuje.

W 1996 roku, pracując w garażu swojej babci, 23-letni futbolista wyprodukował pierwszą, prototypową koszulkę. Było to coś jedynego w swoim rodzaju – obcisły materiał podtrzymywał mięśnie, pozwalał na odprowadzanie wilgoci i pomagał regulować temperaturę ciała. Produkt nosił nazwę #0037.

Podróżując po całym kraju, Plank odwiedzał futbolowe kluby, prezentując swój wynalazek zarówno managerom, jak i sportowcom. Sprzedawane początkowo w samochodowym bagażniku koszulki z biegiem czasu zyskiwały coraz większ popularność. Ich innowacyjność rzucała się w oczy coraz większej grupie klientów.

Geneza nazwy Under Armour

Nazwa firmy powstała po części przypadkowo. Wczesne pomysły Planka były raz po raz odrzucane przez urząd patentowy. Kiedy po otrzymaniu odmowy dla nazwy „Body Armor” futbolista odwiedził swojego brata, ten powitał go słowami: I jak tam twoja nowa firma… Under Armor? Nazwa wypowiedziana dla żartu wpadła Kevinowi w ucho. Gdy zaproponował ją urzędowi, mógł w końcu cieszyć się z pozytywnej odpowiedzi. Literę „u” dodał przez wzgląd na numer infolinii, zmieniając tym samym pisownię z amerykańskiej na brytyjską.

Dynamiczny rozwój Under Armour

W roku 1998 siedziba i fabryka firmy zostały przeniesione do Baltimore, a Under Armour stało się sponsorem lokalnego Festiwalu Biegowego. Początkowo zjawiało się na nim ok. 6000 uczestników, obecnie liczba ta przekracza 23 000.

Pierwsze produkty wytwarzane były wyłącznie dla osób uprawiających futbol amerykański. Dlatego w roku 1999 przedsiębiorstwo nawiązało współpracę z wytwórnią filmową Warner Bros w celu wyposażenia aktorów do filmów: Any Given Sunday (Męska Gra) i The Replacements (Sezon rezerwowych). Oba tematycznie nawiązywały do tegoż sportu. Ze względu na jego popularność w USA „wystąpienie” firmy na dużym ekranie przyniosło jej ogromny rozgłos.

W roku 2001 Under Armour rozpoczął produkcję strojów dla hokeistów oraz bejsbolistów, zaopatrując graczy narodowych, amerykańskich lig – NHL i MLB. Dwa lata później wystartowała głośna kampania PROTECT THIS HOUSE, przynosząc firmie rozgłos i marketingowe zyski.

Ekspansja i innowacja

Kolejnym kamieniem milowym okazał się rok 2006, kiedy Under Armour zaczął produkcję butów dla futbolistów. W następnym roku firma wytwarzała już pełne wyposażenie dla sportowców i otworzyła pierwszy sklep branżowy w Annapolis w stanie Maryland. Błyskawicznie zaczęła także podbijać zagraniczne rynki – do Polski dotarła już w 2009 roku. Wtedy też rozpoczęła produkcję pierwszych butów dedykowanych biegaczom.

Under Armour stale inwestuje w technologię i stawia na innowacyjne rozwiązania. Dowodzi tego m.in. stworzenie przez nią w 2011 roku technologii Changed Cotton, bazującej na połączeniu materiałów syntetycznych z bawełną.

W roku 2015 najbardziej wartościowymi zawodnikami (MVP) amerykańskiej ligi koszykówki, futbolu amerykańskiego, bejsbolu i hokeja na lodzie zostali zawodnicy wspierani przez Under Armour. Jednocześnie redakcja Runners World uhonorowała dwa modele butów produkowanych przez markę z Baltimore. UA Changed Bandit uznano za najlepszy model o cenie adekwatnej do jakości, a UA Speedform Apollo nagrodzono w kategorii najlepszy debiut.

Under Armour dziś

Obecnie marka Under Armour inwestuje w najbardziej innowacyjne rozwiązania technologiczne, dzięki czemu zawdzięcza miano drugiej najszybciej rozwijającej się firmy na amerykańskim rynku. Jej produkty przeznaczone są głównie dla osób uprawiających sport i aktywnych fizycznie. Większość z nich produkowana jest wyłącznie z szybkoschnącej, trwałej bawełny technicznej.

Ponadto Under Armour prowadzi liczne projekty, mające na celu m.in. podnoszenie świadomości raka piersi, wsparcie wojskowych czy aktywizację młodzieży do uprawiania sportu.