Historia marki The North Face

The North Face to jeden z największych producentów odzieży i sprzętu do aktywności outdoorowych. Pasjonaci gór cenią jego produkty za niezwykłą trwałość i funkcjonalność, sportowcy i pasjonaci za to, że rozumie ich potrzeby i wspiera w realizacji marzeń. Marka od początku swego istnienia inspiruje bowiem do działania i sponsoruje liczne wyprawy, w szczególności wspinaczkowe.

Rockowy start

San Francisco, rok 1966. Doug Tompkins zakłada niewielki sklep z nartami i sprzętem turystycznym, głównie plecakami. Na jego otwarciu gra amerykański zespół Grateful Dead, ulubiona kapela młodzieży hippisowskiej i jedna z legend rocka. Dwa lata później do Doug’a dołącza Kenneth „Hap” Klopp, który skupia się na przejściu ze sprzedaży szerokiej gamy produktów do samodzielnego projektowania, produkowania i rozprowadzania najlepszego sprzętu do sportów outdoorowych. Działania tego typu wymagają oczywiście odpowiedniego zaplecza, toteż Hap zatrudnia Jacka Gilberta, swojego przyjaciela z uczelni w Stanford, który pomaga mu uruchomić pierwszą fabrykę i hurtownię.

Magia północnego wzgórza

Zarówno Doug, jak i Kenneth należą do fanów aktywności outdoorowych. Kochają wyzwania i doskonale wiedzą, czego od odzieży i sprzętu oczekują miłośnicy wspinaczek, trekkingu czy narciarstwa. Nic dziwnego, że swoją firmę postanawiają nazwać The North Face. Północne zbocza uznawane są bowiem za chłodniejsze, groźniejsze, po prostu trudniejsze do pokonania.

Innowacja ma na imię Ruthsack

Poszukiwania, eksperymentowanie, stałe doskonalenie okazują się najprostszą drogą do sukcesu. W 1969 roku marka prezentuje swój pierwszy przełomowy produkt, plecak Ruthsack. Jego największymi zaletami są niewielka waga oraz wprowadzenie dodatkowych kieszonek zapinanych na zamek, co znacznie ułatwia pakowanie. W tym samym roku marka sponsoruje pierwszą ekspedycję: badania na górze Logan prowadzone przez Arctic Institute of North America.

Kopułowy namiot

W latach 70-tych przychodzi czas na rewolucję wśród namiotów. W 1975 premierę ma namiot kopułowy Oval Intention. Powstaje on przy współpracy z Richardem Fullerem, amerykańskim konstruktorem, architektem, kartografem, twórcą geodezji.

W 1976 roku firma uruchamia laboratorium, w którym testowana jest jakość materiałów i technologii stosowanych w poszczególnych produktach. Rok później firma prezentuje materiał z membraną, czyli Gore-Tex. W 1978 roku The North Face sponsoruje żeńską ekspedycję na Annapurnę w Nepalu.

namiot kopułowy the north face
Namiot kopułowy stał się nieodłącznym elementem wielu ekspedycji.

Górskie rewolucje

W latach 80-tych The North Face rozpoczyna podbój świata narciarzy i snowboardzistów. W 1983 roku marka prezentuje Extreme Gear, linię odzieży narciarskiej stworzoną z materiału Gore-Tex. Swój pierwszy poważny test produkty przechodzą podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Squaw Valley, gdzie są używane przez Scota Schmidta i braci Egan.

Dla działu Badań i Rozwoju celem jest stworzenie zestawu odzieży górskiej, która sprawdzałaby się w każdych warunkach. I w 1985 roku cel ten udaje się osiągnąć. The North Face prezentuje wodoodporną kurtkę i spodnie dla miłośników górskich wypraw. Bazują one na materiale Gore-Tex. Dążącej do perfekcji marce to jednak nie wystarcza. W efekcie w drugiej połowie lat 80-tych pojawiła się seria odzieży górskiej, Mountain Lite, cechująca się wyjątkową lekkością.

Firma doskonale wie, że aby tworzyć najlepsze produkty, trzeba doskonale znać potrzeby swoich klientów. W 1987 roku dyrektor ds. sprzętu Sally McCoy dołącza do wyprawy, której celem jest zdobycie Everestu. Nabyta przez nią wiedza daje początek kolekcji The Expedition System. Odzież z tej serii cechuje się wyjątkową trwałością i zapewnia znakomitą ochronę w trudnych warunkach pogodowych. W kolekcji znalazły się kurtki Nuptse, Lhotse, Khumbu i Sagarmartha, nazwane od szczytów i lodowców regionu.

Na koniec lat 80-tych przypada boom na snowboard. Rage, kolekcja odzieży dla miłośników ewolucji na desce, pomaga pasjonatom przekraczać kolejne granice.

W 1989 roku międzynarodowa ekspedycja na Antarktydę kierowana przez Willa Stegers’a w ciągu 7 miesięcy pokonuje 4 000 mil. Podczas wyprawy wykorzystane zostają psie zaprzęgi, a o ochronę i bezpieczeństwo uczestników dbają produkty sygnowane logo The North Face. Limitowana kolekcja stworzona na potrzeby wyprawy okazuje się absolutnym hitem.

The North Face - Antarktyda
W 2012 roku marka wsparła kolejną ekspedycję na Antarktydę, której celem było znalezienie tras do jazdy na snowboardzie.

Nigdy nie przestawaj odkrywać

Lata 90-te The North Face rozpoczyna od wyprawy na najtrudniejszy ośmiotysięcznik na świecie, K2. Angażuje się także w sponsorowanie wspinaczy, wytyczających drogi na najwyższych ścianach. Najlepszym tego przykładem wyprawa na Ziemię Baffina, podczas której ekipa w składzie Greg Child, Alex Lowe wytycza drogę Rum and the Lash na północno-zachodniej ścianie Great Sail Peak. W 1997 roku marka przyjmuje nowy slogan, „Never stop exploring” (Nigdy nie przestawaj odkrywać).

50 maratonów w 50 dni

Wkraczając w XXI wiek, The North Face udowodniło, że jest marką odpowiedzialną społecznie. W 2004 roku wsparło himalaistów w stworzeniu szkoły wspinaczkowej Khumbu. Jej celem było podnoszenie bezpieczeństwa himalajskich pracowników wysokościowych. Firma po raz kolejny poszerzyła swoją ofertę, tym razem o produkty dla biegaczy, co w krótkim czasie przełożyło się na marketingowy sukces. Atleci wspierani przez markę, Sam Thompson i Dean Karnazes w butach i odzieży The North Face przebiegli 50 maratonów w 50 stanach w ciągu 50 dni.

Marka odpowiedzialna społecznie

W 2010 roku marka zakłada fundację, której celem jest zachęcanie dzieci i młodzieży do aktywności outdoorowych. Program grantowy startuje z kwotą 300 000 dolarów. Sukcesy odnoszą także kolejne wyprawy wspierane przez North Face. W 2011 roku ekipa w składzie Simone Moro, Denis Urubko i Cory Richards jako pierwsza w historii zdobywa w zimie szczyt Gasherbrum, a rok później Conrad Anker, Jimmy Chin i Renan Ozturk pokonują drogę Shark’s Fin prowadzącą od strony północnej na szczyt Meru. W 2013 roku pojawia się Thermoball, kurtka miejska, która zapewnia ciepło w każdych warunkach, a produkty The North Face są już nie tylko marzeniem sportowców, ale też miłośników sportowych trendów.

Zobacz produkty The North Face w naszym sklepie>>