Kiedy decydujemy się na kupno roweru, pierwsza i podstawowa decyzja, jaką musimy podjąć związana jest z zadaniami, do jakich planujemy wykorzystać naszego dwukołowca. Warto zatem zastanowić się, gdzie będziemy nim jeździć, po jakiej nawierzchni i jak długie będą to trasy. Bogatsi o te informacje, możemy ruszyć na poszukiwania najodpowiedniejszego dla siebie modelu.

Rowery można dzielić ze względu na szereg różnych czynników, takich jak płeć użytkownika, konstrukcja ramy, ilość kół czy przeznaczenie. W efekcie wyróżnia się rowery damskie i męskie, jednokołowe, dwukołowe i wielokołowe, jednośladowe i dwuśladowe, pionowe i poziome.

Na co dzień najczęściej spotykamy się z rowerami poziomymi, dwukołowymi i jednośladowymi. Tym, czym różnią się one między sobą, jest ich przeznaczenie. I przy tym podziale zatrzymamy się nieco dłużej.

Rower miejski

Czym się charakteryzuje?

Konstrukcja modelu ma zapewniać komfortową jazdę w wyprostowanej pozycji po asfaltowych nawierzchniach. W tym celu stosuje się duże koła (28”) o wąskich, gładkich oponach oraz szerokie siodełko umieszczone niżej od kierownicy. W nowszych modelach zastosowano przełożenia, dzięki którym bez problemu można poradzić sobie z podjazdami.

Na jakie trasy najlepiej się nadaje?

Model stworzony z myślą o miejskich, wyasfaltowanych trasach. Idealny do codziennego użytkowania.

Rower szosowy

Czym się charakteryzuje?

Rowery szosowe mają duże koła z wąskim ogumieniem. Ich rama jest stosunkowo długa, a rura podsiodłowa mocno nachylona. Siodełko znajduje się nieco wyżej niż kierownica, co wymusza określoną pozycję ciała. Charakterystyczna dla tego typu jest również kierownica, tzw. baranek.

Na jakie trasy najlepiej się nadaje?

Najlepiej sprawdzi się na prostych, równych, asfaltowych drogach. Idealny do szybkiej jazdy ze względu na niewielki opór, jaki stawia mu powietrze.

Rower trekkingowy

Czym się charakteryzuje?

Koła, podobnie jak u szosówek, są duże, ale posiadają bardziej masywne ogumienie. Siodełko znajduje się niżej od kierownicy, co pozwala na jazdę w bardziej wyprostowanej pozycji. Rowery trekkingowe ze względu na swoje przeznaczenie posiadają amortyzator (najczęściej na przednim widelcu), błotniki i bagażnik.

Na jakie trasy najlepiej się nadaje?

Idealny na dalekie wyprawy. Sprawdzi się na zróżnicowanej nawierzchni, a więc zarówno na trasach asfaltowych, jak i tych bardziej wymagających.

Rower przełajowy

Czym się charakteryzuje?

Wizualnie przypomina szosówkę (duże koła, podobna konstrukcja ramy, kierownica typu baranek), ale – ze względu na swoje przeznaczenie – posiada szersze opony z wyraźnie zaznaczonym bieżnikiem, które zapewniają lepszą przyczepność na bardziej wymagających trasach. Wśród różnic wymienić należy również większy rozstaw kół oraz mocniejsze hamulce.

Na jakie trasy najlepiej się nadaje?

Jest rowerem uniwersalnym. Można go zabrać na wycieczkę, która będzie przebiegała częściowo drogami asfaltowymi, a częściowo leśnymi traktami.

Rower górski

Grupa rowerów górskich jest mocno zróżnicowana. Znajdują się w niej zarówno modele przeznaczone do akrobacji jak i te uniwersalne, sprawdzające się zarówno w mieście, jak i w terenach górzystych.

1.Downhill/DH

Czym się charakteryzuje?

W rowerach zjazdowych najważniejsze są amortyzacja i hamulce (hydrauliczne, o dużych tarczach). Brak przedniej przerzutki (praktycznie uniemożliwia to wjazd pod górkę), którą zastąpiono umieszczonym na wysokości korby napinaczem łańcucha. Do cech charakterystycznych zaliczyć można ponadto dodatkowo wzmocnioną ramę oraz tylne koło o średnicy 24 cali.

Na jakie trasy najlepiej się nadaje?

Rowery DH przeznaczone są tylko i wyłącznie do zjazdów w trudnym terenie.

2. MTB/ Cross Country

Czym się charakteryzuje?

Sportowa rama, koła o średnicy 26” i wąska, prosta kierownica to elementy, które wyróżniają rowery MTB. W większości modeli zastosowano wyłącznie przednią amortyzację, choć w grupie tej znaleźć można również tzw. fulle, czyli rowery z amortyzacją podwójną. Podobnie sprawa wygląda w przypadku hamulców: dostępne są modele z hamulcami tarczowymi i tradycyjnymi.

Na jakie trasy najlepiej się nadaje?

Rowery typu Cross Country sprawdzają się zarówno na trasach typowo miejskich, jak również w terenach bardziej wymagających. W efekcie można jest traktować jako modele do codziennego użytkowania, np. w celu dotarcia do pracy czy szkoły, jak również jako sprzęt sportowy, przeznaczony do celów turystyczno-rekreacyjnych.

3. Enduro

Czym się charakteryzuje?

W przypadku rowerów Enduro najważniejszy jest skok zawieszenia, który waha się od ok. 140 mm do 180 i więcej. To, na jaki model się zdecydujemy, zależy przede wszystkim od charakteru tras, po jakich będziemy się poruszać. Amortyzacja najczęściej jest podwójna, choć zdarzają się również modele z częściowym zawieszeniem, tzw. hardtail.

Na jakie trasy najlepiej się nadaje?

Modele z mniejszym skokiem są bardziej uniwersalne i sprawdzają się zarówno w mieście jak i podczas weekendowych wypadów w góry. Rowery o skoku 180 i więcej to modele stworzone z myślą o trudnych trasach i jazda po miejskich szutrach będzie w tym wypadku marnowaniem ich możliwości. Znakomicie poradzą sobie za to na dropach i głazowiskach.

4. Freeride

Czym się charakteryzuje?

Początkowo rowery z tej grupy przypominały modele DH, z tą różnicą, że miały zamontowaną przednią przerzutkę, umożliwiającą wjazd pod górkę. Obecnie wyróżniają się przede wszystkim wytrzymałą ramą, szerokimi oponami, przypominającymi ogumienie motocyklowe oraz częściową lub całkowitą amortyzacją o skoku przekraczającym 180 mm.

Na jakie trasy najlepiej się nadaje?

Modele freeridowe stworzono z myślą o kaskaderskich trikach (salto w tył, salto w przód, obrót o 180 i 360 stopni) i trudnych górskich odcinkach.
W grupie rowerów górskich można wyróżnić ponadto modele Trial, BMX, Dual.