Historia marki Puma

Niemiecka marka Puma to jeden z gigantów branży obuwia i odzieży sportowej, doskonale znany wszystkim miłośnikom piłki nożnej czy tenisa. Ale nie tylko. To również bohaterka jednej z najsłynniejszych w historii rywalizacji. Firma narodziła się bowiem ze sporu pomiędzy braćmi Dasslerami. Po latach współpracy postanowili oni pójść własnymi drogami i założyli marki, które zrewolucjonizowały świat sportu: Adidasa i właśnie Pumę.

 

Historia dwóch takich, co tworzyli buty

Historia marki Puma zaczyna się w 1948 roku. Bracia Rudolf i Adolf Dassler od 24 lat są właścicielami firmy Gebrüder Dassler Schuhfabrik, mają dwie fabryki, zatrudniają kilkudziesięciu pracowników, odnoszą sukcesy, a produkowane przez nich obuwie noszą największe gwiazdy sportu, takie jak Jesse Owens. Mają jednak zupełnie inne wizje rozwoju. A może powód sporu, który miał zapisać się w historii i doprowadzić do narodzenia dwóch wielkich marek sportowych, jest zupełnie inny. Dociekliwi dopatrują się go w odmienności poglądów politycznych braci, które coraz bardziej dochodzą do głosu po tym jak fabryki zajmują najpierw hitlerowcy, później alianci. Wśród przyczyn wymienia się również niefortunne zdarzenie, do jakiego doszło podczas nalotu, gdy bracia wraz z żonami przebywali w bunkrze oraz konflikt pomiędzy żoną Adiego a Rudolfem. Jakkolwiek by nie było, bracia się rozstają i zakładają osobne firmy: Adolf – Adidasa, a Rudolf – Pumę.

Ruda Puma, czyli o tym jak powstała nazwa marki

Nazwa Puma nie funkcjonuje jednak od samego początku. Rudolf, idąc za przykładem brata, nadaje swojej firmie nazwę Ruda – od pierwszych sylab imienia i nazwiska. Pomysł ten okazuje się jednak mało trafiony i szybko ustępuje miejsca obecnej nazwie – Puma. Logo marki, czyli przygotowana do skoku puma, pojawia się znacznie później, bo dopiero w 1979 roku.

Super Atom i złoto Armina

Pierwszy model butów, tzw. Super Atom, Puma wypuszcza w 1948 roku. Kultowe czarne korki z białymi przeszyciami są rozprowadzane nie tylko w rodzinnym kraju Rudolfa, ale też w Stanach Zjednoczonych i Szwajcarii. Rudolf, podobnie jak jego młodszy brat Adolf, doskonale wie, że najlepszym sposobem promocji produktów jest nawiązanie współpracy z odnoszącymi sukcesy sportowcami. I metodę tę decyduje się wykorzystać. Kartą przetargową w rywalizacji o czołowych zawodników okazują się… pieniądze. Dowodem słynna historia sprintera Armina Hary. Niemiecki lekkoatleta zwykł biegać w butach Adidasa i to w nich chciał również wystartować podczas olimpiady w Rzymie w 1960 roku. Kiedy jednak poprosił Adolfa o wynagrodzenie za promocję marki, ten odmówił. Rudolf nie poskąpił pieniędzy biegaczowi, toteż Armin zdobył swoje złoto w biegu na 100 m w butach Pumy.

Puma triumfuje

Choć Rudolfowi nie brak ani ambicji, ani pracowitości, ani pieniędzy, jego firma zazwyczaj pozostaje w cieniu największego rywala. Aż do 1970 roku i słynnych Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Meksyku. Ten dzień z pewnością długo musiał śnić się Adolfowi. Takiej porażki nie odniósł bowiem chyba nigdy wcześniej. Ostatnie minuty finałowego meczu pomiędzy Brazylią a Włochami. Drużyna z Ameryki południowej może być spokojna, prowadzi bowiem z Włochami dość wysoko. I wtedy Pele prosi sędziego o przerwę, bo chce zawiązać buta. Wiązanie sznurowadeł zamienia się w swego rodzaju rytuał, a oczy wszystkich patrzą na buty, w których gra brazylijska legenda – na Pumy. Rudolf potrafi być wdzięczny – Pele dostaje od niego 120 tys. dolarów. Puma wreszcie triumfuje.

W późniejszych latach w gronie sportowców współpracujących z marką wielkich nazwisk nie brakuje. Wystarczy wymienić piłkarzy Maradonnę i Eusebio, tenisistów Borisa Beckera i Serenę Williams czy gwiazdę Formuły 1, Michaela Schumachera.

Bo sukces nie umiera

Na chwilę obecną Puma to jeden z największych rywali Adidasa i Nike. Zatrudnia prawie 2,5 tys. osób, jej zyski sięgają 900 mln euro rocznie. Co jednak najważniejsze, jej buty wciąż noszą najlepsi, a miłośnicy sportu na całym świecie kochają je za trwałość, wygodę, zaawansowane technologicznie rozwiązania i nowoczesny design.

Podobnie jak jej największy rywal Puma produkuje nie tylko obuwie, ale też odzież, piłki i akcesoria sportowe, torby czy portfele. Jeśli chodzi o buty, marka pozostaje wierna swojej wieloletniej tradycji i stawia przede wszystkim na modele biegowe i piłkarskich. W jej ofercie nie brak jednak również butów w stylu miejskim, idealnych do codziennych, casualowych zestawów.

To Cię może zainteresować:

Odzież i obuwie Puma>>

puma historia

Do góry